Кліматрон: боротьба із спекою

 

 Чи можна створювати штучні хмари?

 Матеріальний збиток від аномальної спеки  літа 2010 року і викликаних нею пожеж економісти оцінили у 450 млрд. рублів. Але найстрашніше те, що спека забрала тисячі життів.  Тепер росіяни з жахом очікують  літа, впевнені, що їм знову доведеться пережити позаторішнє пекло. І ось  виявляється, можна зробити так, щоб за бажанням людини у будь-якому місці пролився дощ.

 


 

  Фахівці з вивчення клімату запевняють: у наступні роки такі температурні аномалії стануть у нас нормою. І триватимуть ці «хвилі тепла» не кілька тижнів, а, можливо, ціле літо. Прогноз невтішний. Ясно, що проблема вимагає пильної уваги. Володимир Золотухін, винахідник з Тюмені, член Міжнародної академії авторів наукових відкриттів і винаходів, вважає, що з погодою можна впоратися, якщо застосувати оригінальні технічні рішення.

  «Пробити» антициклон

  Людина не здатна боротися зі зміною клімату у глобальному масштабі. Але вплинути на окремий антициклон (а саме він став винуватцем спеки у липні-серпні 2010 року) - цілком реально. «У принципі мова йде про те, щоб "наситити "його вологою, перерозподілити опади й відкоригувати тепловий баланс усередині антициклону, - пояснює Володимир Антонович. - Пропонований мною проект плавучого кліматрону дозволяє робити це».

  Уявимо собі круглу платформу з осьовим отвором - «діркою» в центрі діаметром до 10 метрів. На краях платформи встановлено кілька турбореактивних авіадвигунів - їх надійно закріплено і зорієнтовано так, що вихідні потоки повітря спрямовано до центру. Точніше, не зовсім до центру, а на спеціальні пілони - вертикальні конструкції, злегка зігнуті, немов лопаті, і закручують повітряні потоки у вихор-смерч. Цей вихор підіймається вгору, досягаючи шарів тропосфери на висоті 1,5-2,5 км.

 

  А тепер помістимо платформу на баржу-катамаран і пустимо її до акваторії великої ріки - наприклад, Волги. Баржа встановлюється на якорях в оптимальній точці акваторії та злегка занурюється у воду,  до рівня платформи. Двигуни вмикаються, і висхідні вихрові потоки починають захоплювати воду з осьового отвору платформи. Тобто вгору піднімається вже не сухе повітря, а повітряно-крапельна суміш. На висоті вона конденсується, і через декілька десятків хвилин над нашою головою формується купчасто-дощова хмара. Тепер її можна «осадити» звичним способом за допомогою йодистого срібла (горезвісний розгін хмар), а можна відправити у вільну подорож атмосферою. Головне, що погодна обстановка виявиться трохи пом'якшеною, а, запустивши в небо з десяток штучних хмар, ми зможемо тимчасово забути про посуху.

  А хтось намагався?

  Оскільки проект поки існує лише на папері, виникає питання: а підтверджений чи він розрахунками? Чи вистачить потужності авіадвигунів і витраченої енергії на те, щоб «пробити» антициклон, дотягнутися вихором-смерчем до потрібних висот, де формуються хмари?

  «Проводилися розрахунки параметрів, і вони підтверджують, що інверсійний шар тропосфери реально "пробити" штучним смерчем, особливо якщо температура поверхні водойми дорівнює або трохи більша ніж температура приповерхневих повітряних мас, - запевняє Володимир Золотухін. - А таке часто спостерігається у ранкові літні години в умовах пануючого антициклону. Більш точні параметри визначаться на стадії експериментів та інженерної проробки. Тоді стане ясно, скільки і яких двигунів необхідно, якими мають бути кривизна поверхні пілонів, оптимальна потужність і багато іншого. Звичайно, один кліматрон не зробить погоду в регіоні, але якщо розмістити їх з десяток чи більше - скажімо, ланцюжком на волзьких водосховищах - і змусити працювати одночасно, то можна "розбити" навіть такий потужний антициклон, який стояв влітку 2010 року в Центральній Росії».

  Розмірковуючи про рентабельність проекту, тюменський винахідник говорить: «За приблизною оцінкою, вартість плавучого кліматрону буде не більшою за вартість річкового теплохода. А сучасна завантаженість вітчизняного суднобудування, досвід і кваліфікація персоналу дозволять побудувати такі об'єкти в стислі терміни. Власна енергетична потужність працюючого кліматрону порівнянна з потужністю злітаючого аеробуса. А це дозволяє укластися в енергетичні, економічні та конструктивні обмеження. У підсумку експлуатація таких пристроїв буде цілком рентабельною».

  Відомо скептичне ставлення академічної науки до подібних проектів: мовляв, з природу не подолаєш, нічого навіть і намагатися. Але сумні спогади про  літо-2010 змушують поставити питання: а чому ні? Хіба хтось вже намагався? Адже навчилися  перегороджувати ріки, приборкуючи водну стихію. Той самий розгін хмар нікого тепер не дивує. Настане літо, і знову величезні кошти підуть на гасіння пожеж, нагріють руки продавці кондиціонерів, недорахуються врожаю сільгоспвиробники. Може, варто придивитися до ідеї Кулібіна з глибинки?

 

 

 

Джерело: trud.ru

 

 

 

 

4/5 (5 оцінок)

Погода в Україні

Вінниця
+12°
Луцьк
+14°
Дніпро
Донецьк
Житомир
+13°
Ужгород
Запоріжжя
Івано-Франківськ
+15°
Київ
+16°
Кропивницький
Севастополь
+15°
Сімферополь
+15°
Луганськ
+11°
Львів
+14°
Миколаїв
+11°
Одеса
Полтава
Рівне
+14°
Суми
Тернопіль
+15°
Харків
+16°
Херсон
Хмельницький
+15°
Черкаси
+13°
Чернігів
Чернівці

Не пропусти найцікавіше!

Підписуйся на наші канали в месенджерах!

Публикации

Відео