Пил викликає локальне потепління

Пил, який регулярно піднімається над пустелями, викликає локалізоване потепління, набагато більш сильне, ніж припускали вчені. Це відкриття зробили польові дослідники НАСА, які у квітні 2008 року розбили табір в Чжан'е, посушливій області між китайськими пустелями Такла-Макан і Гобі.

Табір вчених представляв собою два невеликих житлових вагончика і комплекс обладнання для вивчення аерозолів - зважених у повітрі часток. Після розгортання табору вчені почали чекати сприятливих умов для вимірювань. До початку травня небо над табором потемніло, і фахівці НАСА змогли виміряти поглинання і випромінювання тепла хмарою пилу. Необхідно було впізнати: чи охолоджує пил локальну ділянку місцевості або нагріває, або і те, і інше.

Аналіз даних показав, що більше половини охолоджуючого ефекту пилу компенсується його зігріваючим ефектом. Це відкриття, нещодавно опубліковане в Geophysical Research Atmospheres, може розповісти про вплив концентрації пилу і вологи на температуру поверхні планети.

Пил є лише одним з багатьох аерозолів, але досить важливим. Супутники транслюють на Землю зображення величезних хмар пилу, який піднімається над пустелями і рухається на відстань у тисячі кілометрів.

Завдяки дослідженню НАСА вчені тепер знають, що хмари пилу ефективно поглинають довгохвильове інфрачервоне випромінювання, тобто затримують тепло, що викликає локальний нагрів поверхні Землі під пиловими хмарами.

У порівнянні з аерозолями, що складаються з мікроскопічних частинок, наприклад, з димом, великі порошини поглинають ІЧ-випромінювання набагато краще. При цьому ступінь поглинання залежить від складу пилу, зокрема, кремнезем і глина краще, ніж інші, поглинають довгохвильове випромінювання.

Вимірювання показали, що пилові хмари забезпечують нагрівання поверхні на рівні 2,3-20 Вт на квадратний метр. Це порівнянно зі звичайними хмарами (30 Вт на кв. М) і істотно перевершує вплив парникових газів - близько 2 Вт на квадратний метр. Хоча, треба відзначити, потепління через парниковi гази відбувається в глобальному масштабі, а пилові хмари впливають тільки на окремі регіони.

Джерело: rnd.cnews.ru

Черкаси
Чернігів
Чернівці

Не пропусти найцікавіше!

Підписуйся на наші канали в месенджерах!

Відео