Вплив літаків на погоду і клімат

T
12 січня 2011, 18:00

Навесні минулого року, під час виверження вулкану, Європа стала гігантським полем діяльності для вчених усіх наукових сфер, які скористалися абсолютною зупинкою руху повітряного транспорту.

Вплив літаків на погоду і клімат

Ще ніколи небо над нашим континентом не було настільки вільним від літаків. Саме тому метеорологи почали досліджувати вплив конденсаційних слідів від літаків на погоду і клімат.

У деяких місцях, особливо над аеропортами, слідів зазвичай буває так багато, що вони накладаються один на одного, створюючи щільну куля хмар високого рівня, тому здається, що сонце світить через матове скло.

А от у квітні минулого року небо було блакитним і абсолютно чистим. І хоч це здається неймовірним, жителі територій, над якими проходить найбільша кількість повітряних шляхів, зітхнули з полегшенням. Над ними не було ні характерною димки, яка як би там не було, обмежувала поле зору. Так що ж хотіли дізнатися вчені під час заборони польотів?

Перш за все яким є вплив літаків на так звані погодні феномени, як наприклад, ефект гало. Більш важливим було визначення впливу конденсаційних слідів на температуру повітря як на певній висоті, так і у поверхні землі.

Подібні дослідження раніше проводилися в Нью-Йорку. Відразу після катастрофи 11 вересня 2001 року були скасовані всі польоти. Ці дослідження підтвердили, що сонячні промені не проходять скрізь створені літаками штучні хмари, відбиваються від них і тому не досягають в повній мірі грунту, знижуючи температуру повітря.

Зворотний процес був помічений вночі, коли тепло, яке виходить з грунту, не могло потрапити в атмосферу, що викликало незначний парниковий ефект. Як тільки повітряний рух було зупинено, і смуги пропали, вчені виявили, що вдень температура була значно вище, а вночі ж нижче.

Вчені не змогли визначити вплив надлишку пари, що залишають літаки, на атмосферними процеси. У квітні такі дослідження були проведені і вже скоро ми зможемо ознайомитися з їх результатами. Вчені вивчили також рівень забрудненості повітря над територіями, які часто відвідуються літаками.

Метеорологічні супутники визначили концентрацію оксиду вуглецю над Європою, що дозволить нам визначити, якою мірою авіаційний транспорт впливає на кліматичні зміни.

Для метеорологів ключовим дослідженням може виявитися вплив конденсаційних смуг на прогнозування погоди. Як виявилося, хмари, які створюють літаки, раніше не приймалися до уваги в прогнозах, хоча могли мати на них значний вплив.

Вважається, що конденсаційні смуги на деяких територіях можуть впливати на якість прогнозу. Неодноразово спостерігалося, що приліт одного літака при сприятливих умовах може розширити смугу на все небо і викликати дощ. У той же час прогнози можуть обіцяти безхмарне небо на весь день. І воно було б безхмарним, якби не приліт одного літака.

У період затримки повітряного руху не спостерігалося і літаків, обвинувачених у створенні так званих хіміотрасс.

Вулканологи у свою чергу досліджували викиди газу і пилу в атмосферу. Результати будуть точними, оскільки в атмосфері не було конденсаційних смуг, які могли б спотворити результати. Виверження вулкану може стати історичною не тільки з точки зору хаосу в повітряному сполученні. Воно може змусити модифікувати літаки так, щоб хоч трохи зменшити їх вплив на атмосферу.

Дізнавайтесь цікаве разом з МЕТЕОПРОГ.