У чому різниця між ожеледдю та ожеледицею?

У чому різниця між ожеледдю та ожеледицею? © Srdjan Zivulovic

У холодну пору року ми часто чуємо в прогнозах погоди терміни «ожеледь» та «ожеледиця». На жаль, багато людей плутають ці поняття, або сприймають як синоніми. Однак між ними існує велика різниця


Умови та причини виникнення ожеледі

В атмосфері Землі вода іноді може бути в рідкому стані навіть за температури нижче 0 °С. Воду у такому стані називають переохолодженою. Однак, як тільки такі краплі починають взаємодіяти з різними предметами, то миттєво замерзають, перетворюючись на лід. Взимку при певних синоптичних ситуаціях (зазвичай під час проходження теплих атмосферних фронтів або фронтів оклюзії) розподіл температури з висотою такий, що в підхмарному шарі виникає зона з позитивними температурами, тоді як біля земної поверхні зберігається подушка холоду з негативними температурами (такий профіль температури називають інверсійним). В цьому випадку, якщо з хмарності випадають опади у вигляді снігу, ці сніжинки потрапляють у шар теплого повітря, досить глибокий для того, щоб вони повністю розтанули і перетворилися на краплинки дощу. У міру того, як ці крапельки продовжують падати вниз, вони проходять тонкий шар холодного повітря над поверхнею землі і їх температура стає нижче температури замерзання (виникає та сама переохолоджена вода). Проте краплі не замерзають і досягають поверхні в рідкому стані. Оскільки всі предмети на поверхні охолоджені нижче 0 °С, то краплі, що падають, відразу замерзають, утворюючи кірку льоду - ожеледь.

У результаті всі наземні предмети, на які випадає переохолоджений (замерзаючий) дощ, покриваються кіркою льоду - дерева, дроти, автомобілі, тротуари, дороги і т.д. Іноді за інтенсивних опадів товщина такої кірки може досягати кількох сантиметрів. На території України рекордною за своєю інтенсивністю ожеледь спостерігалася 26 – 29 січня 2000 року в Одеській області. Тоді на метеостанції Затишшя метеорологи зафіксували товщину відкладень льоду 207 мм! Відбулися серйозні пошкодження: обриви ЛЕП, падіння опор високовольтних ліній, дерев, місцями провалювалися дахи, не витримуючи такої ваги льоду. Понад місяць північна частина області залишалася без електрики.

Ожеледь виникає не лише через дощ на атмосферних фронтах. Іноді тонка скоринка льоду на предметах з'являється внаслідок переохолодженого туману (що складається з дрібних крапельок води, що перебувають у переохолодженому стані), або при випаданні переохолодженої мряки. Така мряка може спостерігатися на периферії холодного антициклону, або при адвекції тепла, а також безпосередньо мати внутрішньомасове походження при значній вологості повітря.

Найчастіше відкладення ожеледі формуються при температурі -5…0 °С. У окремих випадках при -10…-7 °С. А переохолоджена мряка у поодиноких випадках може випадати навіть при сильному морозі, близько -16...-14 °С! У метеорології ожеледь вважається несприятливим атмосферним явищем. Навіть шар у пару міліметрів на дорозі або тротуарі може призвести до аварій та утрудненого пересування. На аеродромах помітно зменшується коефіцієнт зчеплення, слабшає контактний механізм із проводами у тролейбусах, трамваях, електропоїздах. Якщо відкладення ожеледі не перевищують 19 мм, то він вважається небезпечним (жовтий рівень), якщо наростає 20 – 39 мм льоду – це вже сильна ожеледь (помаранчевий рівень). Ну а якщо товщина кірки льоду становить більше 40 мм, то в цьому випадку йдеться про надзвичайну ожеледь (червоний рівень небезпеки). Маса наростаючого льоду створює величезне навантаження на лісонасадження та різні об'єкти інфраструктури. А в комбінації із сильним вітром подібні умови можуть призвести до серйозних наслідків (масового падіння дерев та великих гілок, опор ліній електропередач, масштабних аварій на трасах тощо).

Причини виникнення ожеледиці

Ожеледиця зустрічається набагато частіше в зимовий період, ніж ожеледь, і є менш небезпечною з точки зору ступеня впливу на різні сфери життєдіяльності. Вона являє собою шар льоду або зледенілого снігу на земній поверхні (тротуарі, дорозі), який утворюється через замерзання рідких опадів, що раніше випали, мокрого снігу або талої води. До ожеледиці відноситься і сніговий накат, тобто ущільнення та зледеніння снігу через рух транспорту та людей.

Найчастіше ожеледиця виникає при проходженні холодних атмосферних фронтів та зміни теплого періоду погоди на холодніший. Наприклад, протягом деякого часу спостерігалася відлига з позитивними температурами та випаданням дощу, або мокрого снігу, який частково танув на дорогах. Потім досить різко температура опустилася нижче 0 °С, і вся вода на земній поверхні або залишки мокрого снігу замерзли. Таким чином сформувався шар льоду. Як правило, він плямисто розподілений по території, і у разі тривалого похолодання може тривалий час залишатися на тротуарах та дорогах, завдаючи масу неприємностей автомобілістам та пішоходам. Головною відмінністю від ожеледі є те, що відкладення льоду відсутні на гілках, дротах, автомобілях, стовпах тощо.

У метеорології ожеледиця також є несприятливим явищем і відповідає жовтому рівню небезпеки, незалежно від її товщини чи ступеня покриття поверхні.

Як бачимо, між ожеледдю та ожеледицею існує велика різниця в умовах виникнення та різних особливостях.

З точки зору керованості та стійкості транспортного засобу на дорозі ожеледь значно небезпечніша за ожеледицю. Коефіцієнт зчеплення змочуваною водою поверхні набагато нижче, ніж за відсутності опадів як дощу. Це помітно відбивається на швидкості руху. При ожеледі максимальна безпечна швидкість руху на трасі знаходиться в межах 20 – 30 км/год, а при ожеледиці – 60 – 70 км/год.

Більше того, у ожеледицю у водія залишається шанс знайти на проїжджій частині поверхню, на якій перед морозом не було води або яку інші машини ще не відполірували до блиску, щоб колесам його машини було за що зачепитися. У ожеледь замерзаючий дощ покриває всю поверхню дороги незалежно від того, скільки коліс по ній уже проїхало.

Найбільш ефективним способом боротьби як з ожеледдю, так і з ожеледицею залишається обробка поверхні піщано-сольової сумішшю, яка суттєво збільшує шорсткість і коефіцієнт зчеплення, тим самим помітно знижуючи аварійні ситуації на дорогах та тротуарах.

На схемі показані основні відмінності між ожеледдю та ожеледицею для більшої наочності.

Підготував: Ігор Кібальчич, кандидат географічних наук, синоптик.

3,9/5 (42 оцінок)

Погода в Україні

Вінниця
+11°
Луцьк
+17°
Дніпро
Донецьк
Житомир
+13°
Ужгород
Запоріжжя
Івано-Франківськ
+8°
Київ
+17°
Кропивницький
Севастополь
+19°
Сімферополь
+14°
Луганськ
+11°
Львів
+17°
Миколаїв
+19°
Одеса
Полтава
Рівне
+14°
Суми
Тернопіль
+15°
Харків
+18°
Херсон
Хмельницький
+14°
Черкаси
+9°
Чернігів
Чернівці

Не пропусти найцікавіше!

Підписуйся на наші канали в месенджерах!

Публикации

Відео